ZABAWY ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE – gr I

„Mały czy duży?

Co należy zrobić?

Zadanie 1        W swoim otoczeniu szukajcie małych i dużych przedmiotów. Pierwszym krokiem może być pokazanie dziecku par przedmiotów różniących się od siebie wielkością Mogą to być np.: mały wazonik i duży wazon, mały samochodzik i duży samochód. Następnie możecie porównywać względem siebie różne przedmioty i określać ich stosunek względem innych przedmiotów: mały wazonik będzie dużym przedmiotem , gdy porównamy go z łyżeczką , a duży wazon będzie małym przedmiotem w stosunku do stołu.

Zadanie nr 2     Bawcie się w „najbardziej zwariowane pytania do odgadywania”. Oto propozycje w kategoriach

  1. a) najmniejsze , największe : Zgadnij , która książka jest najmniejsza , a która największa? (szukajcie najmniejszego i największego obrazu, zdjęcia , garnek, drzewa, kamienia lub krzaka.) Na tej samej zasadzie możecie grać również w duże, większe, największe” i „małe, mniejsze, najmniejsze ”
  2. b) za duże , za małe, w sam raz: Zgadnij , jakie przedmioty można schować w tym pudełku?. Świetnie , zmieszczą się kredki, pilot od telewizora, budzik. Och, ta maskotka jest za duża ! Zgadnij , które spodnie pasują w sam raz na Jasia? A które są za duże( za małe?)

Jak to pomaga dziecku w uczeniu?

Zabawy zachęcają do obserwacji i pomagają dzieciom klasyfikować przedmioty ze względu na ich wielkość- jest to kolejna podstawowa zasada matematyki.

Zagadki pobudzają do myślenia, rozbudzają ciekawość, poszerzają słownictwo i wiedzę o świecie.

Rozwijamy inteligencję językową , matematyczną- logiczną , wizualno-przestrzenną