Zabawy badawcze w grupie V

„Przyjaźń kolorów”

Co  należy zrobić ?

Przygotować: kubeczki z wodą , farby i łyżeczkę do mieszania .Bawimy się za pomocą farb i wody . Opowiadamy o kolorach , które przyjaźnią się ze sobą i dodajemy kolejno : czerwony + żółty ,niebieski +żółty, czerwony +niebieski . Pytamy – Jakie powstały kolory? / pomarańczowy , zielony, fioletowy /

Pozwalamy dziecku dalej eksperymentować i wyciągać wnioski ?

„Co pływa , co tonie”

Co należy zrobić ?

Przygotować naczynie z wodą  i różne przedmioty , które chcemy wykorzystać podczas zabaw np: monetę , balon, kaczuszkę do kąpieli, spinacz, kamyk .Wszystkie przygotowane przedmioty wrzucamy kolejno do przezroczystego pojemnika z wodą. Dziecko przewiduje , który przedmiot utonie, a który nie.

Po przeprowadzeniu doświadczenia dziecko odpowiada na pytania: – Jakie przedmioty utonęły ? Które nie utonęły? Pytamy dlaczego jedne utonęły , a inne nie? Wyciąganie wniosków – że przedmioty  które utonęły – są ciężkie, a pływające na powierzchni – są lekkie.

Jak te zabawy pomagają dziecku w uczeniu się

Zabawy zachęcają do uważnej obserwacji , myślenia i kojarzenia , przyczyniają się do wzrostu koncentracji uwagi

I jeszcze jedno!

Pozwól dziecku , badać , doświadczać , eksperymentować