Eksperymenty i doświadczenia ze śniegiem i lodem- gr. II

Z dużym zainteresowaniem obserwowaliśmy, co dzieje  się ze śniegiem kiedy przyniesiemy go do ciepłej sali. Sprawdzaliśmy też jak się zmniejsza jego ilość, kiedy włożymy go do słoika.

Dzieci eksperymentowały ze śniegiem: oglądały go przez lupę, każde dziecko mogło dotykać, ugniatać śnieg i dzielić się z innymi swoimi spostrzeżeniami co do jego właściwości. Napełniły naczynie śniegiem i stawiały w różnych miejscach obserwując, gdzie szybciej się topi.

Dzięki tym zabawom dzieci kształtowały umiejętność wyciągania wniosków z samodzielnie przeprowadzonych doświadczeń: śnieg topi się  w ciepłej dłoni, a ręka jest mokra, zgnieciony śnieg jest twardy, zimny i przypomina lód. Najszybciej stopił się śnieg w pojemniku, który stał na kaloryferze, gdyż tam było najcieplej. W pojemniku jest teraz woda i jest jej mniej niż było śniegu, woda jest mętna i brudna.

Postanowiliśmy również zbadać właściwości lodu: W pojemniku mieliśmy kostki lodu, każde dziecko brało do ręki i opisywało różne właściwości lodu: lód jest zimny, śliski, twardy i mokry. Lód nie ma zapachu i jest przezroczysty. Dzieci wrzucały lód do naczyń z zimną i ciepłą wodą, obserwowały i wyciągały wnioski: Lod pływał w wodzie, w naczyniu z ciepła wodą lód rozpuszczał się szybciej. Dowiedzieliśmy się również skąd się bierze ślizgawka. W czasie naszej zabawy ze śniegiem wszystko się wyjaśniło…Włożyliśmy do lodówki rozpuszczony śnieg, wyjęliśmy zamarznięty. Sprawdziliśmy też, czy śnieg jest czysty? Okazało się, że w  rzeczywistości „ Choć bielutki to wcale taki czysty nie jest. Już teraz nikomu z nas nie przyjdzie do głowy żeby spróbować jak smakuje.