Wady postawy to dziś poważny problem zdrowotny wśród dzieci i młodzieży. Wprawdzie nie powodują zagrożenia życia, ale są przyczyną długotrwałych dolegliwości i znawczego dyskomfortu funkcjonowania.
Coraz więcej dzieci ma wady postawy. Większość z nich to schorzenia nabyte, więc można im zapobiegać. Wady niezauważone i niekorygowane nasilają się w miarę dojrzewania i dorastania dziecka. Niekorygowane w porę mogą nawet doprowadzić do trwałych zniekształceń i w konsekwencji kalectwa. Natychmiastowe korygowanie wcześnie wychwyconych nieprawidłowości gwarantuje poprawę i cofnięcie się zmian.
Temu ma służyć opracowany przez nauczycielkę Małgorzatę Kiryluk projekt grantowy
„Ćwicząc razem z dzieckiem – wygrasz zdrowie” – program profilaktyki wad postawy dzieci w wieku przedszkolnym przy współpracy ze środowiskiem rodzinnym.
Projekt jest realizowany w grupie V ( 5 – 6 – latki ).
Po badaniu przeprowadzonym przez instruktora gimnastyki korekcyjnej Małgorzatę Kiryluk dzieci zostały zakwalifikowane do dwóch grup 12-13 osobowych w zależności od stwierdzonych nieprawidłowości w postawie ciała.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu po 30 minut
środa godz. 12:00 – 12:30 – grupa I
godz. 12:30 – 13:00 – grupa II
Prowadząca – Małgorzata Kiryluk – instruktor gimnastyki korekcyjno – komensacyjnej.
Raz w miesiącu organizowane są zajęcia otwarte dla rodziców podczas, których opiekunowie ćwiczą wspólnie z dziećmi.
Raz w miesiącu organizowane są też spotkania dla rodziców w formie pogadanek, warsztatów w celu pedagogizacji rodziców na temat profilaktyki wad postawy, a także instruktaż, który pozwoli rodzicom nabyć odpowiednie kompetencje w zakresie prowadzenia ćwiczeń w domu.
Główne cele projektu:
1. Wczesne wykrywanie i korygowanie sylwetki małego dziecka w przedszkolu i domu.
2. Zapobieganie wcześnie zauważonym, już utrwalonym, nawykowym wadom postawy, jak również możliwego do skorygowania, wzmacniania słabego jeszcze układu kostno – szkieletowego dziecka przedszkolnego.
3. Poszerzenie kompetencji rodziców w zakresie korygowania błędów dnia codziennego.
4. Wspieranie rodziców w walce z zagrożeniami wad postawy dzieci.
5. Uświadomienie rodzicom przyczyn i skutków wad postawy oraz wskazania i przeciwwskazania prawidłowej postawy ciała.
6. Rodzinne wspólne spędzanie czasu w formie aktywności ruchowej.